سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س)

حوزه/ رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با تاکید بر این که حوزویان دست بیعت به رسول خدا(ص) داده‌اند، تصریح کرد: آن گاه که وارد حوزه شدیم دست بیعت به رسول خدا(ص) سپردیم و عهد کرده‌ایم که معارف و راه حضرت را ببینیم و نشر دهیم؛ این میثاق ما با نبی مکرم اسلام(ص) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی دقایقی قبل در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) که مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حال برگزاری است، با تبریک ایام میلاد پیامبر اعظم(ص) و گرامیداشت هفته وحدت و هفته دفاع مقدس، گفت: امیرالمومنین(ع) در خطبه ۷۲ نهج البلاغه بعد از حمد و ثنای خداوند، حدود ۲۰ ویژگی را برای نبی مکرم اسلام(ص) بیان فرموده اند.

۲۰ ویژگی پیامبراعظم(ص) در کلام امیرالمومنین(ع)

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران در توضیح خطبه ۷۲ نهج البلاغه اظهار کرد: حضرت علی (ع) در این خطبه می فرمایند «اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ الْمَسْمُوکَاتِ وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَی فِطْرَتِهَا شَقِیِّهَا وَ سَعِیدِهَا. اجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِکَ وَ نَوَامِیَ بَرَکَاتِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ، الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ وَ الدَّافِعِ جَیْشَاتِ الْأَبَاطِیلِ وَ الدَّامِغِ صَوْلَاتِ الْأَضَالِیلِ کَمَا حُمِّلَ فَاضْطَلَعَ قَائِماً بِأَمْرِکَ مُسْتَوْفِزاً فِی مَرْضَاتِکَ غَیْرَ نَاکِلٍ عَنْ قُدُمٍ وَ لَا وَاهٍ فِی عَزْمٍ، وَاعِیاً لِوَحْیِکَ حَافِظاً لِعَهْدِکَ مَاضِیاً عَلَی نَفَاذِ أَمْرِکَ حَتَّی أَوْرَی قَبَسَ الْقَابِسِ وَ أَضَاءَ الطَّرِیقَ لِلْخَابِطِ وَ هُدِیَتْ بِهِ الْقُلُوبُ بَعْدَ خَوْضَاتِ الْفِتَنِ وَ الْآثَامِ وَ أَقَامَ بِمُوضِحَاتِ الْأَعْلَامِ وَ نَیِّرَاتِ الْأَحْکَامِ، فَهُوَ أَمِینُکَ الْمَأْمُونُ وَ خَازِنُ عِلْمِکَ الْمَخْزُونِ وَ شَهِیدُکَ یَوْمَ الدِّینِ وَ بَعِیثُکَ بِالْحَقِّ وَ رَسُولُکَ إِلَی الْخَلْقِ‏ / ای خداوند، ای گستراننده زمین‌ها و ای نگه دارنده آسمان‌ها و ای آنکه آفریننده دلهایی بر فطرت و جبلت آنها، چه آن دل که شقی بود و چه آن دل که سعید. شریفترین درودها و افزون‌ترین برکات خود را بر بنده خود و پیامبر خود محمد (صلی الله علیه وآله) ارزانی دار. آن‌که خاتم پیامبران پیشین است و گشاینده درهای فرو بسته و آشکارکننده حق به نیروی حق و برهان. اوست که جوش و خروش هر باطلی را فرو نشانید و حمله و هجوم گمراهی‌ها را در هم شکست. بار سنگین رسالت را بر خود هموار ساخت تا به مقصودش رساند، دلیرانه کوشید و برای به انجام رساندن فرمانهای تو قیام کرد و در جستن خشنودی تو درنگ نکرد و در هیچ اقدامی ترس و تأخیر نشان نداد و در هیچ عزم و آهنگی سستی ننمود. آنچه به او وحی کرده بودی، نیکو بگرفت و عهد و پیمان نگه داشت. اجرای فرمانهای الهی را همواره مهیا بود تا آن گاه که برای خواهندگان پرتو ایمان، چراغ دین خود برافروخت و راه گمشدگان در ظلمت شب را روشن ساخت و دلها به او هدایت یافتند، پس از آن‌که به لجّه فتنه ها و گناهان گرفتار آمده بودند. او عَلَم‌های راه را بر افراشت و احکامی روشن و تابناک بیاورد. بار خدایا، محمد امین درستکار وحی توست، معدن علم توست و در روز جزا از سوی تو شاهد و گواه است. از سوی تو به رسالت مبعوث شده و فرستاده توست بر خلق.»

هویت حوزوی یک هویت اصیل و تاریخی است که به آن افتخار می کنیم.

 

مسیر خاتم الانبیاء(ص) را بپیمایید

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور، تمام رحمت الهی در سیمای پیامبر اعظم(ص) نمایان است و «الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ» بودند و حق را با روش‌های حق آشکار کردند، اما در جایی هم که لازم بود لشکر باطل را کنار می زدند و شکوه گمراهی را در هم می کوبیدند. زمانی که به مانع رشد و گسترش رحمت می رسید و اقتضا می کرد «الدَّافِعِ جَیْشَاتِ الْأَبَاطِیلِ وَ الدَّامِغِ صَوْلَاتِ الْأَضَالِیلِ» بودند.

وی با تاکید بر این که رسول اکرم (ص) مستحکم و پولادین بود و گام های لرزان و رو به عقب نداشت، تصریح کرد: این سرمایه علم، حکمت، اخلاق و شخصیت متعالی مشعلی را روشن کرد که تا پایان تاریخ روشن است و راه را به جویندگان زلال حق و حقیقت نشان می دهد و همگان باید این مسیر را بپیمایند.

دست بیعت حوزویان به نبی مکرم اسلام(ص)

آیت الله اعرافی در ادامه خطاب به اساتید و طلاب اظهار کرد: آن گاه که وارد حوزه شدیم دست بیعت به رسول خدا(ص) سپردیم و عهد کرده ایم که معارف و راه حضرت را ببینیم و نشر دهیم و این میثاق ما با نبی مکرم اسلام(ص) است.

وی با اشاره با اشاره به تاریخ حوزه های علمیه خواهران، بیان کرد: حوزه خوهران درخت تناوری است که ریشه در تاریخ اسلام دارد و از زمان حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا(س) پایه گذاری شده است و در طول تاریخ با فراز و فرودهای گوناگونی مسیر خود را طی کرد و حاصل آن سلسله بزرگی از راویان، محدثان، عالمان و بزرگان بانوان تاریخ اسلام است.

حوزه خواهران نوین حاصل قم متأخر است

به گفته آیت الله اعرافی،حوزه علمیه قم متأخر که یکصد سال از باز تاسیس آن گذشته یک منظومه ای از ویژگی ها و خصائص دارد که یکی از مهم ترین این ویژگی ها پایه ریزی نوین حوزه خواهران به شکل نهادی، سازمانی، ساختاری و منظومه و دارای یک دامنه وسیع گسترده بوده و از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی با رهبری امامین انقلاب است.

وی، نهاد تناور حوزه خواهران را محصول فکر نهضت اسلامی با پیشگامی امام راحل، رهبری معظم و بزرگان نهضت و انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: این نهاد بزرگ و اثرگذار برآمده از فکر اصیل اسلامی و و اندیشه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران بر این نکته هم تاکید کرد که بحمدالله شاهد تحولات و دستاوردهای بزرگی در حوزه های خواهران و جامعه الزهرا(س) در عرصه های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... هستیم.

رسالت مهم بانوان حوزوی

آیت الله اعرافی با اشاره به رسالت های بانوان طلبه، تصریح کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های بانوان طلبه و اساتید تقویت بن مایه‌های تاریخی، علمی، معنوی، فرهنگی، اجتماعی و ... در حوزه‌های علمیه خواهران است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران به موضوع هویت حوزوی هم اشاره کرد و گفت: حوزه یک هویت تاریخی، علمی، معنوی، اخلاقی، عرفانی، اجتماعی، فکری و سیاسی و جهانی دارد که بیش از هزار سال پرورانده شده و رشد پیدا کرده است. هویت حوزوی یک هویت اصیل و تاریخی است که به آن افتخار می کنیم و باید از این هویت اصیل صیانت کنیم.

ارائه الگوی زیست مسلمانی جامع و نقش موثر زن و خانواده، انتظاری است که از حوزه علمیه خواهران وجود دارد.

وی ادامه داد: حوزه خواهران مسیر رشد بسیار خوبی را پیموده و چهره های بزرگی را تربیت کرده است که در سطوح عالی هستند، اما همچنان به یک عزم قوی تر برای تربیت چهره های برجسته و صاحب نظر در قلمرو علوم اسلامی به ویژه در علوم پایه حوزه یعنی فلسفه و کلام فقه و اصول قرآن و حدیث نیاز دارد.

وی عنوان کرد: از حوزه خواهران انتظار می رود برای تداوم مسیر رشدی که پیموده است در قلمرو تحقیق و پژوهش و تولیدات علمی گام های بزرگی بردارد. گام های بزرگ برداشته شده و دستاوردهای بسیار خوبی وجود دارد، اما این مسیر نیاز به یک شتاب روزافزون دارد. تولیدات علمی فاخر و برجسته و حضور در گفتمان های علمی کشور و جهان  آثار و برکات فراوانی دارد.

ضرورت تقویت بعد بین المللی حوزه خواهران

کنشگری عالمانه و گسترده در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، هنری و سیاسی و همچنین توجه ویژه به عمق مسائل معرفتی کشور و تقویت بعد بین المللی حوزه خواهران، توصیه‌های دیگر آیت الله اعرافی به بانوان طلبه و اساتید بود و بر این نکته هم تصریح کرد که هیچ حرکتی را نمی توانیم بدون نگاه بین المللی انجام بدهیم. در این زمینه در حوزه خواهران و به ویژه جامعه الزهرا(س) سوابق خوبی وجود دارد.

لزوم ارائه الگوی زیست مسلمانی جامع و نقش موثر زن و خانواده

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران در پایان اظهار کرد: ارائه الگوی زیست مسلمانی جامع و نقش موثر زن و خانواده دیگر انتظاری است که از حوزه علمیه خواهران وجود دارد. این مسأله معضل جهان امروز است و حوزه خواهران می تواند پیشگام باشد. همه این ها نیازمند نگاه های کلان، راهبردی، جامع و فعالیت در حوزه تقویت ارتباطات و از همه مهم تر عزم و اراده طلاب بر تحصیل عمیق با بهره گیری از سنن و آداب حوزه و روش ها و شیوه های جدید است.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha